Har du problemer med din forbindelse? Prøv først at finde løsningen herunder.

Rækker det ikke, kan du ringe til vores tekniske support på 45 34 33 33. Du kan også kontakte os via vores kontaktside.

Opsigelse, flytning, fraflytning

Ved opsigelse har vi et varsel på en måned, så send os en e-mail i god tid.
Inden du flytter til et andet sted på øen eller fraflytter Samsø, skal du sende os en e-mail. Du får herefter besked om, hvordan du skal forholde dig.
Det udleverede udstyr tilhører foreningen. Det du har betalt for er administration og konfigurering.

Det koster 500 kr at få sin internetforbindelse flyttet til en anden adresse på Samsø.

Kan jeg få et deltidsabonnement?

Nej, foreningen tilbyder kun helårsabonnementer. Abonnementet er meget billigt, kun 125 kr. pr. måned.

Et af foreningens formål er at gavne turismen på Samsø. Derfor tilbyder vi almindeligt medlemsskab til sommerhusejerne, således at de kan udleje deres huse med gratis internetforbindelse for deres gæster hele året.

Deltidsabonnementer vil i øvrigt kræve meget administration, hvilket en forening baseret på frivillig arbejdskraft ikke har mulighed for.

Vores netværk er dimensioneret til at kunne klare højsæsonen på Samsø, hvilket abonnementsbetalingen er med til at sikre.

Kan jeg være sikker på at få 20/20MBit?

Det er foreningens overordnede mål at kunne levere en bredbåndsforbindelse til alle på Samsø med tæt på 20 Megabit hastighed i både upload og download.
Der er dog mange adresser, der bliver forstyrret af bakker, bygninger eller træer, så det er umuligt for vore radiobølger at nå frem med fuld styrke.
Man kan så enten acceptere en langsommere hastighed, eller man kan etablere en "rundt-om-hjørnet-løsning". D.v.s., at der kan opsættes en eller flere relæstationer udenom forhindringerne til nærmeste adgangspunkt.
Det vil typisk være brugeren selv, der kommer til at betale udgifterne i.f.m. etableringen. Abonnementsprisen vil i alle tilfælde være kr. 125,- om måneden.

Hvordan kontakter jeg min lokale tekniker?

Du kan ringe til os på 4534 3333 og trykke 1 for teknik. Der er telefontid fra 8-17. Uden for telefontid kan du lægge en besked, eller du kan sende en e-mail via vores kontaktside.

Kan jeg flytte min forbindelse med til en ny by?

Ja, så længe du ikke flytter væk fra Samsø, og du er inden for vores dækningsområde.
Vi skal dog lige have omprogrammeret din antenne, så kontakt os INDEN du piller udstyret ned.

Det koster 500 kr at få flyttet sin internetforbindelse til en anden adresse.

Hvordan opsætter jeg min e-mail?

Samsø Bredbånd tilbyder ikke e-mail-konti. Vi anbefaler, at man benytter en internetbaseret mail, så man kan læse sine mails på en hvilken som helst computer.

Hvordan tilslutter jeg min telefon?

Når du modtager din ip-telefon, skulle den være parat til brug. Så du skal blot forbinde den med din router.

Samsø Bredbånd leverer ikke ip-telefoni. Der findes en lang række firmaer, der leverer ip-telefoni, fl.eks. Fonet.

Jeg kan ikke komme på nettet!

Først - lige så du ved, hvad vi snakker om:

Det udstyr, der leveres

  • Antenne, som monteres udendørs og med direkte udsyn til en antenne fra Samsø Bredbånd. (Antennen kan være af en anden type end den aflange)
  • Strømforsyning (PoE adapter - den lille sorte boks), som skal være indendørs og forbindes med både den udendørs antenne og computeren.
  • 230V-kabel til strømforsyningen
  • Strips som kan bruges til at fastgøre antennen.
  • Langt LAN-kabel, som skal forbinde antennen med strømforsyningen

Ud over dette har næsten alle en trådløs router, der er tilsluttet strømforsyningen (PoE) med et LAN-kabel (routeren er en flad boks med mange lamper, der står og blinker).

I 9 ud af 10 tilfælde er det din router, der laver problemer, så....

Inden du kontakter foreningen

  1. Genstart din router (afbryd strømmen til routeren 20 – 25 sek og tænd igen)
  2. Sikre dig PoE’en er tændt. En grøn plet eller blåhvid streg skal lyse. Genstart evt. også PoE’en.
  3. Kan du komme til at se lamperne på NanoStationen, skal helst mindst 3 – 4 af dem lyse
  4. Sikre dig at alle ledninger sidder fast stikkene
  5. Har du stadig ikke internet, er du velkommen til at sende en e-mail, sms eller ringe til support 4534 3333.